JANGAN PANDANG HINA ORANG KERJA KILANG & JANGAN BEZAKAN ANAK-ANAK

View previous topic View next topic Go down

part 2

Post  2 cents on Tue Dec 09, 2008 9:40 pm

Part 2
--------------------------------------------------------------------------------------


Kis pun rasanya tak dapat nak tolong abah. Kis baru aje keluarkan duit
simpanan buat men am bah modal perniagaan abang Man. Tengah gawat ni fah am
ajelah... ni tak l am a lagi nak bersalin nak pakai duit lagi.'
Hancur berderai rasa hati Pak Uwei mendengar jawapan Balkis.

Man bukan tak nak tolong abah.. Kalau nak pinj am duit kad kredit boleh.
Tapi yelah, kata orang kalau nak ke Mekah ni tak elok pakai duit
pinj am an.'

Betul kata Man tu abah. Kalau nak ke Mekah mesti dengan kem am puan
sendiri baru elok,' sokong Muaz. Kata-kata Azman dan Muaz bagaikan sembilu
yang menik am dada Pak Uwei. Bila dia bertemu pandang dengan Intan, Pak Uwei

terasa bagai ditertawakan oleh Intan bila kedua anak yang diharap-harapkan
mengh am pakannya.

Tak apalah kalau kau orang tak ada duit. Biarlah abah kau pergi seorang
dulu, nanti kalau ada rezeki mak pula pergi,' Mak Pah bersuara cuba
meredakan keadaan..

Kalau nak pergi sendiri, dah l am a saya pergi Pah!. Tak payah saya tunggu

l am a-l am a. Kalau awak tak pergi biarlah kita s am a-s am a tak
pergi... dah tak ada rezeki kita nak buat mac am mana?' Pak Uwei bangun
masuk ke bilik meninggalkan anak-anaknya dengan rasa kesal.
Intan tahu abahnya benar-benar kecewa. Walaupun orang tua itu tidak
menunjukkan rasa kecewanya tapi Intan fah am kecewa abahnya ter am at sangat
kerana tidak menduga anak-anak yang sel am a ini disanjung akan
mengecewakannya begitu.

Anak awak tu tak balik ke?' tanya Pak Uwei pada Mak Pah bila Intan tidak

turut serta balik bers am a abang dan kakaknya.

Tak, katanya cuti s am pai hari Rabu nanti,' balas Mak Pah s am bil mencapai

kain selendangnya.

Nak ke mana pulak tu?' tanya Pak Uwei melihat MakPah bersiap-siap.

Nak ke kedai Long Semah tu nak belikan anak saya Intan, kuih lepat ubi
kegemarannya. ' Sengaja Mak Pah menekan suara bila menyebut anaknya. Bukan
sekali dua dia menegur sikap Pak Uwei yang gemar membeza-bezakan anak.

Pagi Isnin tu selepas bersarapan Intan bersiap-siap hendak keluar.

Nak ke mana Intan pagi-pagi lagi dah bersiap ni?'

Intan ada hal sikit kat bandar mak. Intan pergi dulu ye.'

Kalau nak ke bandar suruhlah abah kau tu hantarkan,' suruh Mak Pah.

Tak payahlah mak, Intan nak pergi banyak tempat ni. Nanti bising pula
abah tu. Intan pergi dulu.'s am bil mencium tangan Mak Pah yang menggeleng
kepala memerhatikan Intan berlalu pergi.

Kadangkala sedih hatinya melihat sikap su am inya yang keras hati, membuat
anaknya itu menyisihkan diri.

> Ketika Intan pulang dari bandar tengah hari itu mak dan abahnya sedang
menikmati juadah tengah hari.

> 'Kau ni Tan buat benda apa l am a benar kat bandar tu? Mari makan s am a.
> Ni abah kau ada beli ikan baung salai, mak masak lemak cili api.'
>
> 'Ingat lagi abah lauk kegemaran Intan rupanya,' usik Intan tak bertangguh
mencapai pinggan.
>
> 'Mak bapak memang tak pernah lupakan anak-anak, cuma anak-anak aje yang
lupakan mak bapak,' jawab Pak Uwei sinis.
Intan tersenyum pahit. Selesai mengemas pinggan mangkuk, Intan menunaikan
solat Zohor kemudian dia mendapatkan mak
dan abahnya yang sedang duduk di ruang t am u. Abahnya sedang membaca
suratkhabar. Mak Pah pula melipat kain..
>
> 'Mak, abah... Intan ada hal sikit nak cakap ni... ,' ujar Intan
mengh am piri mereka. Pak Uwei menurunkan suratkhabar
yang dipegangnya kemudian menanggalkan cermin mata yang digunakan untuk
membaca.
>
> 'Apa hal... k am u nak kahwin ke?' soal Pak Uwei merenung Intan. Tawa Intan
meledak tiba-tiba mendengar soalan abahnya.
>
> Melihat Intan tergelak besar Pak Uwei turut tertawa. Mak Pah pun tergelak

s am a, riang rasa hatinya melihat kemesraan yang
hilang dulu mula menyatu. 'Abah ni... ke situ pulak....'
>
> 'Habis tu?'
>
> 'Ini... Buku T abun g Haji mak. Tadi Intan am bil dal am laci tu. Yang ni,
resit memasukkan duit ke akaun mak. Semuanya Intan dah uruskan. Dan ini dua
ribu untuk buat duit kocek mak dan abah. Yang dua ratus lagi ni untuk buat
kenduri doa sel am at sebelum
berangkat nanti.'Intan memasukkan duit itu dal am gengg am an Pak Uwei.
>
> 'Apa??' Pak Uwei terkejut matanya merenung Intan dan duit di tangannya
bagai tidak percaya.
>
> 'Ini duit simpanan Intan sejak mula bekerja dulu. Duit hasil titik peluh
Intan yang halal abah, terimalah. Sel am a ini Intan banyak kali
kecewakan abah. Intan tak pernah dapat membahagiakan hati abah. Sel am a ini
pun Intan selalu sangat rasa kalah pada abang Az dan Kak
> Balkis. Intan tak cantik dan baik mac am Kak Balkis, apatah lagi bijak
seperti mereka. Intan tahu abah selalu kecewa dengan Intan. Hanya kali ini
Intan dapat tunaikan hasrat abah. Dah banyak kali abah tangguhkan hasrat
nak naik haji. Dulu kerana Kak Balkis nak kahwin, lepas tu mak pula tak
sihat. Sekarang ni masa yang sesuai. Intan harap, abah sudi terima
pemberian yang tak seberapa ini dari Intan,'
> tutur Intan perlahan memerhatikan airmata menuruni pipi abahnya yang
sudah berkedut dim am ah usia.
>
> 'Terima kasih Intan. Malu rasanya abah nak am bil duit k am u... dulu abah
selalu bangga dengan Balkis dan Muaz yang memegang jawatan tinggi tapi
akhirnya anak abah yang kerja kilang yang membantu abah,' luah Pak Uwei
s am bil mengesat airmata terharu atas keluhuran hati anak yang sel am a ini
dimusuhinya.
>
> 'Sudahlah abah. Yang lepas itu tak usahlah kita ungkit-ungkit lagi. Intan
gembira abah sudi terima pemberian Intan.'
>
> 'Pemberian kau ni terlalu bernilai bagi abah dan mak kau Intan....'ujar
Pak Uwei. Intan peluk abahnya erat.
>
> 'Hah... tulah, jangan suka memperkecil- kecilkan anak saya ni,' MakPah
mengusik Pak Uwei s am bil mengesat airmata penuh kesyukuran.
>
> 'Mak ni... ,' gelak Intan memandang abahnya yang tersengih.
>
> Masa yang ditunggu-tunggu tiba dal am keriuhan sanak saudara yang datang
menziarahi Pak Uwei dan Mak Pah. Intan memerhati dengan perasaan gembiran
berc am pur hiba.
>
> 'Semua dah siap ke mak?' tanya Intan menjenguk ke bilik emaknya
memerhatikan Mak Pah mengisi barang keperluan semasa di Mekah.
>
> 'Dah rasanya... ada apa-apa yang Intan nak pesan mak belikan di sana
nanti?'
>
> 'Tak ada mak. Mak janganlah fikir soal apa yang nak dibeli mak. Yang
> penting mak dapat menunaikan ibadah dengan sempurna.'
>
> 'Hah, awak dengar tu.... kita ni nak pergi menunaikan ibadah, bukan nak
membeli-belah, ' t am bah Pak Uwei yang turut mendengar perbualan dua-beranak
itu.
>
> 'Intan tak nak mak dan abah belikan satu apa pun dari sana . Hanya satu
yang Intan mahu, doakan Intan bahagia di dunia dan akhirat,'
> pesan Intan s am bil memeluk emaknya. Mak Pah dan Pak Uwei berpandangan.
Tiba-tiba sebak dengan permintaan Intan itu.
> ............ ......... .......... .......
> Hanya dua j am lagi kapal terbang akan mendarat di tanah air. Pak Uwei
mengerling Mak Pah yang lena di sebelahnya. Dal am keriangan telah
menunaikan ibadah haji tanpa sebarang kesulitan, terselit rasa tidak sedap
di hati. Perasaan rindu pada anak-anak terut am a Intan bagai menyentap
tangkai hatinya. Pak Uwei terkenangkan mimpinya bertemu Intan di tanah
suci. Intan tidak berkata sepatah pun tapi bagai memberitahu yang dia akan
pergi jauh.
>
> 'Kenapa resah aje ni, bang?' Mak Pah terjaga.
>
> 'Entahlah Pah, saya teringat sangat dengan Intan dan anak-anak kita..'
>
> 'Sabarlah, dah nak s am pai dah ni,' pujuk Mak Pah.
>
> Dari jauh lagi Pak Uwei sudah melihat Muaz dan Azman menanti mereka.
>
> 'Mak... abah... ,' Muaz meraih emaknya dal am pelukan dan kemudian abahnya

tanpa dapat menahan airmata menitis laju.
>
> 'Mana yang lain ni, k am u berdua aje?' Pak Uwei tertinjau-tinjau mencari
wajah Intan.
>
> 'Mereka menanti di rumah, abah,' beritahu Azman su am i Balkis s am bil
mencium tangan Pak Uwei. 'Intan pun tak datang juga ke?' Tanya PakUwei
terasa h am pa.
>
> 'Awak ni... kan Man dah kata mereka menunggu di rumah.' Mak Pah
menggeleng, dua tiga hari ini n am a Intan tak terlepas dari mulut
> su am inya. Perjalanan tiga j am dari KLIA untuk s am pai ke rumah terasa
begitu l am a oleh Pak Uwei.. Mak Pah yang melihat kegelisahan su am inya turut
berasa bagai ada yang tak kena.
>
> 'Dua tiga mal am sebelum balik, abah kau mengigau terjerit-jerit dia
panggil n am a Intan. Kalau Intan dengar cerita ni tentu dia gelihati.'
> cerita Mak Pah pada Muaz dan Azman. Muaz di am s am bil mengerling Azman
yang sedang memandu.
>
> 'Tentulah abah ingatkan Intan, sebab Intan yang bagi dia duit,' balas
Muaz cuba bergurau walaupun terasa sayu.
>
> 'Tapi, abah rasa mac am ada yang tak kena aje Az, dal am mimpi abah tu,
abah n am pak Intan mac am nak beritahu dia nak pergi jauh. Tapi dia tak
bercakap pun hanya renung abah. Intan tak ada cakap apa-apa dengan kau Az?'

>
> 'Err... tak ada abah. Kita berhenti minum dulu abah, tentu mak haus,'
ajak Azman menukar tajuk perbualan.
>
> 'Tak payah, dah dekat ni. Abah tak sabar nak balik,' tolak Pak Uwei.
>
> Azman dan Muaz hanya berpandangan. Sebaik turun dari kereta, Balkis
meluru memeluk mereka dengan tangisan. Suara Pak Long
Basri yang bertakbir men am bah sayu. Semua yang ada menitiskan air mata.
>
> 'Mak dengan abah sihat ke?' tanya Mira setelah bersal am an dengan ibubapa
mentuanya.
>
> 'Sihat, cuma batuk-batuk aje sikit. Intan mana, dia tak balik ke?' Mak
Pah mula berdebar bila Intan tidak kelihatan.
>
> 'Naik dulu Ngahnya...,' suruh Long Semah.
>
> 'Intan mana?' Pak Uwei mula hilang sabar bila tak seorang pun memberitahu
di mana Intan. Pantas dia memanjat tanggu menuju bilik
> Intan. Matanya terpaku pada bekas bara yang terletak di sebelah katil
yang bercadar kain batik lepas. Dadanya bergetar.
>
> 'Az... mana Intan? Mana adik kau Az?' tanya Pak Uwei dengan suara yang
menggeletar. Badannya terasa lemah, dia berpaut pada tepi pintu.
>
> 'Sabar abah... ,' Muaz menggosok belakang abahnya.
>
> ' Kenapa Az ... kenapa?' Mak Pah menurunkan Syazwan cucunya dari pangkuan

dan melangkah laju ke bilik Intan.
>
> 'Mak... Intan dah tak ada mak,' Balkis tersedu memeluk emaknya yang
terduduk lemah.
> Pak Uwei terkulai tak bermaya menerima berita itu. Mak Pah terus pengsan.
Bila dia terjaga dia melihat anak menantu
mengelilingnya. Pak Uwei duduk di tepi kepalanya.
>
> 'Sabarlah Ngah, ini dugaan Allah pada kita. Intan pergipun dal am keadaan
tenang. Barangkali kerana hajatnya nak lihat k am u naik haji dah tertunai,'
pujuk Long Semah yang masih belum pulang.
>
> 'Intan ada tinggalkan surat untuk kita. Dia memang dah tahu dia tak akan
hidup l am a. Rupa-rupanya dia menghidap barah otak.
Dia minta maaf segala salah silap dan berpesan supaya kita jangan sedih
atas pemergiannya.
Dia minta kita doakan dia,' Pak Uwei menepuk lembut bahu Mak Pah.
>
> 'Bila dia meninggal? Siapa yang mengadap masa nazaknya?' tanya Mak Pah
tersedu sedan.
>
> 'K am i semua ada mak. Dia begitu tabah menanti detik kematiannya mak.
Sebenarnya dia yang ajak k am i balik ini, katanya nak kemaskan rumah sebelum
mak dan abah balik. Masa s am pai tu dia sihat lagi tiba-tiba mal am Kh am is tu

lepas solat Isya` dia s aki t kepala teruk s am pai tak boleh bangun. Az nak
hantar ke hospital tapi katanya masa dia dah tiba.
Masa tulah baru dia ceritakan s aki tnya. Dia meninggal subuh hariJumaat
mak... tiga hari lepas. Dia pergi dal am keadaan yang cukup tenangmak,'
cerita Muaz.

Mak Pah mengengg am erat tangan su am inya, terkenangkan bagaimana Intan
memeluk erat mereka sebelum melepaskan pemergian mereka. Dan ketika itu
bagai terdengar-dengar suara Intan berpesan,'Intan tak nak mak dan abah
belikan satu apa pun dari sana .. Hanya satu yang Intan mahu, mak dan abah
doakan Intan bahagia di dunia dan akhirat..'

T am at....
avatar
2 cents

Posts : 142
Join date : 2008-10-21
Age : 40
Location : Kedah

View user profile

Back to top Go down

JANGAN PANDANG HINA ORANG KERJA KILANG & JANGAN BEZAKAN ANAK-ANAK

Post  2 cents on Tue Dec 09, 2008 9:39 pm

sile la baca. saya kutip dari web ambuyat.
---------------------------------------------------------------------------
JANGAN PANDANG HINA ORANG KERJA KILANG & JANGAN BEZAKAN ANAK-ANAK - PART 1

Lapang benar dada Pak Uwei bila pegawai yang bertugas di kaunter pejabat
Tabun g Haji itu memberitahu n am a dia dan isterinya turut tersenarai dal am
senarai jemaah yang akan menunaikan fardhu haji pada tahun ini.

Tapi pak cik kena bayar segera bahagian makcik yang masih tak cukup
tiga ribu lagi tu. Selewat-lewatnya minggu depan bayaran mesti
dibuat,'beritahu pegawai itu lagi.

Insya Allah encik. Saya akan bayar seberapa segera,' janji Pak Uwei.
Berita gembira itu ingin segera dikongsi bers am a isteri kesayangannya.

Sebaik keluar dari pejabat T abun g Haji dia terus balik ke rumah.

Pah... oo..Pah!' teriak Pak Uwei sebaik turun dari keretanya.

Apa bendanya terlolong-lolong ni bang?' tanya Mak Pah.

Ada berita baik ni Pah, n am paknya hajat kita nak ke Mekah tahun ini
akan tertunai. Insya Allah dua bulan lagi kita akan ke sana.Tak sabar
betul saya, rasa mac am Kaabah tu dah mel am bai-l am bai, ' cerita Pak Uwei
dengan wajah berseri-seri.

Betul ke ni bang? Baru semal am si Johari beritahu dia dengan Minah tak
dapat pergi. N am anya tidak ada dal am senarai.'

Betullah Pah oii... saya ni baru je balik dari pejabat T abun g Haji.
Cuma duit bahagian awak tu, tiga ribu lagi kena bayar segera selewat-
lewatnya minggu depan.'

Mana kita nak cari duit banyak tu bang? Tiga ribu tu bukan sikit, itu
pun lepas duit t am bang. Duit kocek mau juga sekurang-kurangnya dal am
seribu.' Mak Pah merenung gusar wajah su am inya.

Alah Pah, kita mintalah tolong dengan Muaz dan Balkis. Takkanlah mereka
tak nak beri. Bukannya banyak, cuma dua ribu seorang saja.'
Wajah Pak Uwei sem aki n berseri-seri. Dia y aki n anak- anaknya yang dua
orang itu tidak akan mengh am pakan harapannya.

Lusa hari minggu, saya nak suruh budak-budak tu balik boleh kita
berun din g,' cadang Pak Uwei.
Kalau tak cukup bahagian saya tu, awak ajelah yang pergi dulu. Tak elok
kita menyusahkan anak-anak bang, lagipun apa pula kata menantu kita nanti
nak ke Mekah minta duit anak-anak.' Mak Pah tidak bersetuju dengan
rancangan Pak Uwei.

Pah... Muaz dan Balkis tu kan anak-anak kita. Kita dah besarkan mereka,
hantar belajar tinggi-tinggi takkan nak hulur dua ribu pun tak boleh
lagipun sel am a ni kita tak pernah minta duit mereka. Tak usahlah awak
bimbang Pah, saya y aki n anak-anak kita tu tak akan mengh am pakan kita kali
ni.' Y aki n benar Pak Uwei, harapan yang menggunung digantungkan kepada
anaknya.

Tapi bang?... '

Dahlah.... pegi siapkan kerja awak tu, tak usah nak risau tak tentu hala.

Saya nak telefon budak-budak tu,' pintas Pak Uwei sebelum Mak
Pah melahirkan kebimbangannya. Lega hati Pak Uwei bila Muaz menyatakan yang

dia akan pulang kemudian Pak Uwei menelefon Balkis pula di pejabatnya. Dia
hanya menyuruh mereka balik tanpa memberitahu hajatnya.

Insya Allah Kis balik nanti abah. Emm... abah nak Kis suruh Intan balik
s am a?' tanya Balkis.

Ikut suka kaulah, bagi abah yang pentingnya kau dan Muaz. Intan tu ada
ke tidak ke, s am a aje. Balik ya?... ,' balas Pak Uwei.

Bukannya dia membeza-bezakan anak-anak tapi hati tuanya cepat benar panas

bila berhadapan dengan Intan. Sikap degil dan tak mahu mendengar kata
anaknya itu menyebabkan dia tersangat ger am . Sudahlah malas belajar tidak
seperti Muaz dan Balkis yang berjaya memiliki ijazah. Kalau ditegur
sepatah, sepuluh patah tidak menjawab tidak sah. Masih Pak Uwei ingat
gara-gara sikap keras kepala Intan untuk bekerja kilang mereka bertengkar
besar tiga tahun lalu. Kini hubungan mereka seperti orang asing.

Abah tak setuju kau nak kerja kilang kat KL tu. Abah mahu kau s am bung
belajar lagi.' Pak Uwei tidak bersetuju dengan niat Intan yang hendak
bekerja kilang.

Intan dah tak minat nak belajar lagi abah, biarlah Intan kerja kilang.
Kerja kilang pun bukannya har am .' bantah Intan menaikkan darah Pak uwei.

Aku suruh kau belajar kau tak nak, kau nak kerja kilang. Kau tak tengok
berapa r am ai anak gadis yang rosak akhlak kerja kilang duk kat KL jauh dari
mak bapak, bolehlah buat apa yang kau sukakan. Kau nak bebas mac am tu?'

Itulah abah, selalu n am pak yang buruk aje. Bukan semua yang kerja kilang

duk kat KL tu jahat abah. Kerja apa dan kat mana pun s am a aje, pokok
pangkalnya, hati. Kalau nak buat jahat dal am rumah pun boleh, abah.' Intan
cuba membuat abahnya fah am .

Kenapalah kau seorang ni lain benar dari abang dan kakak kau. Cuba kau
tengok Balkis tu, tak pernah dia membantah cakap abah mac am kau ni!'

Intan memang tak s am a dengan Kak Balkis abah, Intan suka berterus
terang, kalau tak kena Intan cakap depan-depan bukan membebel kat
belakang,' balas Intan sel am ba menyemarakkan lagi bara dal am dada abahnya.

Anak tak mendengar kata!!, ikut suka kaulah. Kalau kau nak pergi,
pergi... aku dah tak larat nak larang. Nak terlentang ke?, telangkup
ke?, gasak kaulah. Kau buat apa yang kau suka, aku tak nak am bil tahu
lagi!!'

> Sejak kejadian itu, Pak Uwei memang tidak memperdulikan langsung apa yang

Intan nak buat. N am un begitu Intan tetap pulang setiap kali cuti, dia
bersikap sel am ba biarpun abahnya tidak memperdulikannya.
Intan selalu menghulur duit tapi hanya kepada maknya sahaja.

Riang hati Pak Uwei bukan kepalang bila anak-anaknya pulang, t am bahan
pula dia sudah rindu dengan cucu-cucunya. Mal am itu selesai menikmati makan
mal am dan berjemaah sembahyang Isya`, mereka duduk berborak di ruang t am u.

Sebenarnya ayah suruh kau orang balik ni, ada hajat sikit,' Pak Uwei
memulakan bicara.

Hajat apa pula abah?' tanya Muaz yang duduk di sebelahnya.

Abah dan mak kau nak ke Mekah, n am a dah ada dal am senarai. Memandangkan
bahagian mak kau masih belum cukup lagi abah nak minta Kau dan Balkis bantu

sikit. Tak banyak, dua ribu seorang cukuplah,' Pak Uwei mengutarakan
hasratnya.

Boleh tu boleh abah, tapi kena tunggu sebulan dua lagi. Az baru aje
keluarkan wang simpanan buat duit muka beli rumah. Sebulan dua lagi
bolehlah Az ikhtiarkan,' ujar Muaz.

Tapi... pegawai T abun g Haji tu minta bayaran dibuat segera selewat-
lewatnya minggu depan.'

Kalau dal am seminggu dua ni abah, memang rasanya tak dapat. Paling tidak

pun cukup bulan ni. Nak cukupkan duit muka tu pun habis duit simpanan
budak-budak ni Az keluarkan,' jawab Muaz serba salah.

Kau beli rumah lagi?., Rumah yang ada tu kau nak buat apa?' tanya
PakUwei melindungi kekecewaannya.

Rumah baru tu besar sikit, abah. Selesalah buat k am i sebab budak- budak
tu pun dah besar, masing-masing nak bilik sendiri. Lagipun beli rumah tak
rugi abah, pe labu ran masa depan juga,' s am puk Mira isteri Muaz..

Pak Uwei terdi am , harapannya kini cuma pada Balkis. 'K am u mac am mana Kis,
boleh tolong abah? Nanti abah bayarlah balik duit k am u tu bila ada rezeki
durian berbuah kat dusun kita tu nanti,' Pak Uwei berpaling Pada Balkis.
avatar
2 cents

Posts : 142
Join date : 2008-10-21
Age : 40
Location : Kedah

View user profile

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum