Isu perkahwinan

View previous topic View next topic Go down

Re: Isu perkahwinan

Post  2 cents on Fri Dec 05, 2008 4:55 pm

Terliur dgr ustal al DOl berhujah.. heehe... March nnt jemputlah ke rumah den.. hehe
avatar
2 cents

Posts : 142
Join date : 2008-10-21
Age : 40
Location : Kedah

View user profile

Back to top Go down

Re: Isu perkahwinan

Post  pidweez on Thu Dec 04, 2008 1:39 pm

yelar...tanks bro nizam...very infromative...and setuju jugak lar ...

adat lbh pntg dr hukum skrng ni...terbalik pulak...kalu tak buat ikut adat..orang mengata...

tp nanti..kalu aku kahwin...insyallah...try buat mcm yg dalam artikel tu..plg setuju dr segi penjimatan tu.. Laughing
bukan aper, seperti sister jam kata, buat aper blnja lbh utk pintu tp kat dlm umah kosong...(tol ker?eheh) lbh krg gitu lar...baik penuhkan rumah tu!

jgn membazir untuk perkra yg tak perlu..kalu aku baik aku blanja lebh untuk honey moon...ehehe tongue


tanks again....i learn a lot today!!!
avatar
pidweez

Posts : 140
Join date : 2008-11-09
Age : 35
Location : kCh

View user profile http://pidweez.multiply.com/

Back to top Go down

Re: Isu perkahwinan

Post  korak gile on Thu Dec 04, 2008 1:40 am

masalah sekarang adalah, adat lebih penting dari hukum..yang penting sebenarnya adalah mas kahwin, bukan hantaran.kalu maskahwin tu sepotong ayat quran pun boleh gak asalkan pihak perempuan bersetuju. kalu nak bagi maskahwin banyak pun boleh gak, asalkan berkemampuan.. pihak perempuan perlulah berbincang terlebih dahulu dengan mak ayah die..cakap amik yang wajib jer.hantaran2 tak payah, tu lagi penting sebab perkahwinan ni adalah untuk mengelakkan maksiat dari berlaku..kalu mintak macam2, pastu tak mampu nak tunaikan, bertambah plak masalah lain kan....betul tak??kalu semua berjalan lancar, takda arr masalah hantaran puluh2 ribu...hehehe.tu sekadar pandangan peribadi berdasarkan apa yang aku belajo dulu.
avatar
korak gile

Posts : 102
Join date : 2008-11-11
Age : 32
Location : shah alam, selangor

View user profile

Back to top Go down

Re: Isu perkahwinan

Post  k_jEm on Wed Dec 03, 2008 12:02 am

2 cents wrote:
Al-Kisah, Sepupu aku g meminang baru2 nih. Hantaran di minta 13k, mas kawen 1k plus plus...
Tarikh kawen 13 hb, dulang 13. huk huk... cincin n rantai kena gak.. well.... Kelu sespupu ambo tuh..
Sian dia.

kuang3.. x dapek den nak nolong eh.. geek

tanam pinang rapat-rapat
biar senang puyuh berlari
dipinang2 x dapat-dapat
jgn lak dipujuk dikawen lari

heheh.. byk2 la bersabor
sambil2 tu bleh la start kumpul brosure2 loan bank hua3 elephant
avatar
k_jEm

Posts : 35
Join date : 2008-11-24
Age : 37
Location : PuLau_laBUaN

View user profile http://kjem310.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Isu perkahwinan

Post  2 cents on Tue Dec 02, 2008 12:52 pm

FaNA, kalau org lelaki nak kasi tuh, tak pe lah... accept je sbb dia berada.

Al-Kisah, Sepupu aku g meminang baru2 nih. Hantaran di minta 13k, mas kawen 1k plus plus...
Tarikh kawen 13 hb, dulang 13. huk huk... cincin n rantai kena gak.. well.... Kelu sespupu ambo tuh..
Sian dia.
avatar
2 cents

Posts : 142
Join date : 2008-10-21
Age : 40
Location : Kedah

View user profile

Back to top Go down

Re: Isu perkahwinan

Post  xxfaNaxx on Mon Dec 01, 2008 8:14 pm

2 cents wrote:Weh faNa,

tak bule mahal mas kawen nih. Sbb dalam hadis kate gitu.

alaa enchik nizam..
saye bukan nk ckp mas kawen kena kasi mahal2..
ape yg cube saye sampaikan adalah..
drpd bg wang hantaran mahal2, bek bagi mas kawen mahal2..
maksudnye, tukar wang hantaran tu jd mas kawen..

katakanlah org tu planning nk kasi wang hantaran RM10 000 and mas kawen RM100..
cube tukar mas kawen jd RM10 000, wang hantaran RM100..
kan lebih bermakna..hehehe..
begitu~..
avatar
xxfaNaxx

Posts : 48
Join date : 2008-10-14
Age : 32
Location : Kota Bharu, Kelantan

View user profile http://xxfanaxx.blogspot.com

Back to top Go down

yea ade supporter

Post  2 cents on Fri Nov 28, 2008 4:49 pm

Thanks pada yang support saye. (khas kat ms. Jem)
Kebetulan hari nih ada khutbah jumaat pesal perkahwinan dan sentuh bab nih.
Jemputlah ke rumah bile saya kawen nnt. hehehe...
avatar
2 cents

Posts : 142
Join date : 2008-10-21
Age : 40
Location : Kedah

View user profile

Back to top Go down

saje nk nyampuk...hehe

Post  zafnd on Wed Nov 26, 2008 1:30 am

kalo pasal2 mas kawen ni xleh nk kate ape la...b'gtg pd kemampuan pihak laki...tp bagi aku siket pon xpe janji ikhlas...xgune kalo mas kawen puloh2 riban tp kawen dua tiga thn cerai...hmmm...mintak jauh la...kdg2 pelik gak ngn masyarakat skang...artis bg byk2 kite pon nk ikut gak...hehe...tp kalo bg aku mas kawen tinggi xpe jgn hantaran tinggi...karang xde lak backup tuk isteri kalo jd pape...kenduri kecik2 xpe janji yg wajib selesai...kite nk panggil org mkn tuk umumkn yg anak pompuan kite da kawen jek...hehe...(cewah cam da ade anak pulok...hehe)...kdg2 kite xtau hikmah yg ade disebalik sesuatu...mane tau arini dpt mas kawen/hantaran rendah tp sok luse dpt hidup mewah...lain pulak kalo bg mas kawen/hantaran tinggi2 sok luse idup susah...(sbb terpakse b'hutang pastu kena bayo pokok+bunga+daun+ranting ngn ako2 skali...hehe... Twisted Evil )...tp kalo yg nk bg tinggi2 mas kawen/hantaran tu anak datok ke raje ke xpe la da mmg dorg mampu...hehe...pendek kate janji semua ikhlas dan ikut kemampuan masing2...hehe... Very Happy
avatar
zafnd

Posts : 32
Join date : 2008-11-12
Age : 35
Location : kGdAyLake

View user profile

Back to top Go down

Sendri mau ingat r..

Post  k_jEm on Wed Nov 26, 2008 12:24 am

btol r tu 2 cent..

konsep yg betul.
1. mas kawen utk pempuan rendah tu means berpatutan n x membebankan lelaki.. pastu bkn utk riya' kat oreng kampung..
2. tanggungjawab mak bapak ialah kawenkan anak pempuan dia n wat majlis..
tp bukan mintak hantaran tinggi drp bakal menantu utk support kenduri umah dia.. (helooo.. anak sendri yg nak kawen.. takkan nak harapkan duit drp anak orang.. ini mcm sape2 mak bapak yg ramai anak pempuan.. sonang byk r)

Tp mslahnye.. mentaliti masyarakat camtu.. berbuih mulut pak imam n pak ustad bg ceramah pun x berubah gak..
sbb pe..
sbb pak imam n pak ustad pun ramai yg kawenkan anak wat cam tu gak har har har

tp pokok pangkalnye diri sendiri yg nak kawen..
kene la pikir secara KBKK sket..
logik ke nak abiskan sembilan seploh riban utk majlis yg cume setngah hari je???

analogi..
org yg br nak kawen tu mcm org baru beli umah baru..
beli mcm2 n hias gile2 babas abes duit sumer utk hias bg cantek pintu umah je..
yg kalu melangkah cuma makan mase 2 saat..
tp dalam umah yg nak idup berminit2 berjam2 bertahun2 tu
kosong g
duit lak da abes wat hias pintu umah
haha sendri mau ingat r..

dalam hal ni tabik la kat org2 ktan n tganu yg masih amal wat kenduri sederhana.. kenduri umah pempuan mak bapak pempuan la tanggung.. apehal nak suh org len tanggung..

johor.. masih jahil g isu2 ni huhu
afro
avatar
k_jEm

Posts : 35
Join date : 2008-11-24
Age : 37
Location : PuLau_laBUaN

View user profile http://kjem310.blogspot.com

Back to top Go down

Mas kawen kena rendah

Post  2 cents on Tue Nov 25, 2008 4:33 pm

Weh faNa,

tak bule mahal mas kawen nih. Sbb dalam hadis kate gitu.
lagipulak sekarang nih elaun kakitangan kerajaan pun mungkin kena tarik. Makin org x der keja, makin la ramai org yang x kawen. demand makin kurang tetapi good dah surplus. hehehe.. ramai nnt jadi andartu. bile makin lama x kawen, value akan decrease. "Book value" kalau dlm istilah economic. Jadi aku rasalah ikut kemampuan dan kena bersederhana dan x menyusahkan bakal suami. agak agak mestilah nilai tuh equilibrium dengan tawaran dan permintaan. Baru bule wujudkan kemahuan serentak tanpa batasan.

Tapi org laki nih lain sikitlah. Makin berumo makin mahal.. haha.. makin macho dan sweet. makin kedut lelaki nih makin lah classic. Kebaikan mahar rendah nih banyak lah pulak,
1. Tak de nak berhutang byk2 bile nak kawen. Nnt kawen je meriah, pas kawen makan telur je lah, sardin, telur, sardin.
2. Kes rugul2 nih tak byk lah. sbb setiap lelaki mampu mempunyai ladang untuk di kerjakan.
3. Perkahwinan dgn minah indon dpt dibendung.. seterusnya melariskan industri kenduri kendara dan perkahwinan dlm negeri. FDi pun tak byk keluar.
4. Tak perlu ke lombok lagi. Skang ramai kelombok bila sedar book value dah rendah dan tak mampu bersaing dgn yang lain lain.

Kes hantaran nih, iskk.. nih budaya x bagus nih. hehehe.. Mas kahwin nak kena tanggung, hantaran lagi. sakit buah pinggang lah cam nih. Ape salahnya kalau mak bapak ppuan sponsor seadanya. Wat le takat mampu. Jgn le nak wat besar2 nak numbangkan gajah dan badak padahal duit x byk mana. Sian bakal menantu. Kat rumah dia lagi nak kena wat.. sian sian kat aku yang belum kawen nih. Bukan setakat nak tanggung kawen je.. nanti nak mula idup byk seh nak kena standby... katil, tilam..dsbinya.

Apa yang diharapkan dari sebuah perkahwinan ialah keredaan dan keberkatan. Jgn sampai dpt kecelakaan dan kerugian disebabkan oleh keborosan dan ketidak siuman.

Al fadhil syahrel.. kalau nikah kat pej kadi dan wat bihun setalam dua ok ke? hehehhe

-al bujang IT
avatar
2 cents

Posts : 142
Join date : 2008-10-21
Age : 40
Location : Kedah

View user profile

Back to top Go down

Re: Isu perkahwinan

Post  xxfaNaxx on Thu Nov 13, 2008 3:17 pm

syahrirtalib wrote:Kalu suami cikgu, berlaku apa2 bley la dapat duit gajinya. Separuh ajela. Smile
Tapi mas kahwen bley dalam apa bentuk pun. Nak mas kahwen Al-Quran pun bleh, nak kunci keta pun boleh. Kalu bab mas kahwin atau mahar ni, kena tanya Ustaz Amit. Dia buat tesis pasal ni. Nanti aku dptkan info lg dari dia.
Eh, bukan ke hantaran tu untuk perbelanjaan majlis. biasanya, pihak pompuan akan menggunakan duit tersebut untuk menjayakan majlis makan2. Lgpun tujuan kita menjamu adalah untuk memberitahu pihak sekeliling taman or kampung yang anak kita kahwin. Lgpun, pendapat aku. Apa salahnya bagi org miskin dan org taman kita makan sedap2. Beriani ke, nasi minyak ke... barulah serius nak menjamu org. Itu la pendapat saya selaku satu2 nya lelaki IT yang dah berkahwin.
eh bila nak add aku dal YM ko Fana?

btol la duit hantaran biasanye org gune utk perbelanjaan majlis..
tp adat kelate xde pong..
tp mas kawen plk yg jd riban2..
btul la mas kawen x semestinya berupa duit..
blh berupa apa2 aja janji pemberian ikhlas dr suami kpd isteri..ecewah..
tp bile pikir2 blk dr membazir bg hantaran bnyk2 yg blom tentu parents pompuan tu btol2 gune utk majlis, bek bagi mas kawen banyak2 yg mmg sah2 milik isteri..ye dak?

add la saye! fana_owen@yahoo.co.uk
knape owen?sile jgn tnye..hahaha..
avatar
xxfaNaxx

Posts : 48
Join date : 2008-10-14
Age : 32
Location : Kota Bharu, Kelantan

View user profile http://xxfanaxx.blogspot.com

Back to top Go down

Ish...cari la cikgu kalu gitu

Post  syahrirtalib on Thu Nov 13, 2008 2:57 pm

Kalu suami cikgu, berlaku apa2 bley la dapat duit gajinya. Separuh ajela. Smile
Tapi mas kahwen bley dalam apa bentuk pun. Nak mas kahwen Al-Quran pun bleh, nak kunci keta pun boleh. Kalu bab mas kahwin atau mahar ni, kena tanya Ustaz Amit. Dia buat tesis pasal ni. Nanti aku dptkan info lg dari dia.
Eh, bukan ke hantaran tu untuk perbelanjaan majlis. biasanya, pihak pompuan akan menggunakan duit tersebut untuk menjayakan majlis makan2. Lgpun tujuan kita menjamu adalah untuk memberitahu pihak sekeliling taman or kampung yang anak kita kahwin. Lgpun, pendapat aku. Apa salahnya bagi org miskin dan org taman kita makan sedap2. Beriani ke, nasi minyak ke... barulah serius nak menjamu org. Itu la pendapat saya selaku satu2 nya lelaki IT yang dah berkahwin.
eh bila nak add aku dal YM ko Fana?
avatar
syahrirtalib

Posts : 78
Join date : 2008-10-29
Age : 38
Location : Bandar Sunway

View user profile

Back to top Go down

Re: Isu perkahwinan

Post  xxfaNaxx on Thu Nov 13, 2008 2:19 pm

syahrirtalib wrote:Bagus jgak tazkirah ni. Byk gak aku baru tahu. Nanti adik aku kahwin, aku nak fotostat bebanyak. Bagi tetamu baca sket.... Tapikan 2 cent, skang ni orang kalu datang majlis kahwin, sumer nak tgk pelamin lah, cantik ke idak pengantin, sedap ke idak makanan, kerja apa si suami, aktiviti angkut-mengangkut bahan mentah tanpa pengetahuan tuan rumah dan berbagai aktiviti mengumpat yang lain. Tu yang kekadang sad dengan masyarakat kita.
Walau apapun, pasal maskahwin rendah aku setuju tapi tang hantaran tu, rasanya hantaran tu digunakan untuk perbelanjaan majlis makan dan persiapan-persiapan lain. Perbelanjaan nak menjamu orang katakan 1000 orang bersamaan RM 5000, sewa kanopi RM 300 sehari. Kalu sewa dewan RM 800. Naya juga orang lelaki macam kami ni. Macam ni la 2 cent, ko kan berniat nak kawin 2, apa kata kalu ko buat 2 majlis sekaligus... Hahaha. Mesti mau.... bounce

saye x stuju mas kawen rendah..
[wpon sy blom kawen]
sbbnye, mas kawen tu utk isteri..
org len xleh usik..
so, in the future, kot2 laa ada pape berlaku pd suami..
koman2 bini ada laa sket bekap money..

hantaran tu xyah bnyk2..
buat je la mjlis sekadar mampu..
buek apo nk grand2..

ikot mcm negeri kelantan..
xde duit hantaran..
so, majlis kt belah pompuan mak bapak pompuan tanggung..
suke ati dorg la nk buat besar mana sbb duit dorg utk anak pompuan dorg..
hehehehe..
avatar
xxfaNaxx

Posts : 48
Join date : 2008-10-14
Age : 32
Location : Kota Bharu, Kelantan

View user profile http://xxfanaxx.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Isu perkahwinan

Post  kancil on Sun Nov 09, 2008 12:12 pm

ahak.. cantik punye idea syahrir oi... tapi aku rasa ada cara yg lagi jimat...

2cents, ko tunggu la majlis kawin beramai-ramai.. contohnya sempena 31 ogos ke.. haa.. lagi jimat.. silap2 sume benda org sponsor.. tak yah guna pelamin.. main beratur atas pentas je beramai-ramai.. ahak.. Very Happy

kancil

Posts : 54
Join date : 2008-10-15

View user profile

Back to top Go down

Bagus juga ye!

Post  syahrirtalib on Sun Nov 09, 2008 10:51 am

Bagus jgak tazkirah ni. Byk gak aku baru tahu. Nanti adik aku kahwin, aku nak fotostat bebanyak. Bagi tetamu baca sket.... Tapikan 2 cent, skang ni orang kalu datang majlis kahwin, sumer nak tgk pelamin lah, cantik ke idak pengantin, sedap ke idak makanan, kerja apa si suami, aktiviti angkut-mengangkut bahan mentah tanpa pengetahuan tuan rumah dan berbagai aktiviti mengumpat yang lain. Tu yang kekadang sad dengan masyarakat kita.
Walau apapun, pasal maskahwin rendah aku setuju tapi tang hantaran tu, rasanya hantaran tu digunakan untuk perbelanjaan majlis makan dan persiapan-persiapan lain. Perbelanjaan nak menjamu orang katakan 1000 orang bersamaan RM 5000, sewa kanopi RM 300 sehari. Kalu sewa dewan RM 800. Naya juga orang lelaki macam kami ni. Macam ni la 2 cent, ko kan berniat nak kawin 2, apa kata kalu ko buat 2 majlis sekaligus... Hahaha. Mesti mau.... bounce
avatar
syahrirtalib

Posts : 78
Join date : 2008-10-29
Age : 38
Location : Bandar Sunway

View user profile

Back to top Go down

Isu perkahwinan

Post  2 cents on Sun Nov 02, 2008 12:15 pm

Saya copy paste aje dari laman kampus negara... very informative dan semoga menjadi panduan kepada semua...
-set induksi 2 cents-


Mungkin kita leka bahawa tujuan perkahwinan adalah untuk menjauhkan seseorang daripada maksiat. Persoalannya kenapa majlis-majlis yang kita jalankan,kita sulami dengan maksiat?

Bersanding dan persoalan lain yang tidak mendapat keberkatan Allah
Antara perkara yang dilakukan jelas bertentangan dengan ajaran Islam ialah majlis persandingan, ia merupakan cetusan daripada ajaran agama Hindu yang masih berkekalan dalam adat istiadat Melayu sampai ke hari ini, menurut De Jong (Religions in the Malay Archipelago, Oxford Univ. press, 1965) dan Joginder Singh (Tata Rakyat, Longman, 1978) berpendapat ia adalah daripada pengaruh Hindu. Malah persandingan adalah adat yang diimport dari India yang tiada kena mengena dengan ajaran agama Islam yang suci.

Terdapat unsur lain yang menyebabkan majlis walimatul urus tidak diberkati Allah seperti yang dijelaskan oleh baginda Rasulullah s.a.w kerana tidak mengundang golongan miskin untuk turut bersama, ia berdasarkan hadis Nabi s.a.w. maksudnya : �Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: �Makanan yang paling buruk adalah makanan walimah apabila orang yang perlu makan (si miskin) tidak diundang malah orang yang tidak perlu (orang kaya) diundang.� Hadis riwayat Muslim daripada Abu Hurairah.

Ia tetap perlu dilakukan walau hanya dengan seekor kambing sahaja, ia bertujuan untuk memaklumkan kepada umum bahawa anak seseorang itu telah pun berkahwin bagi mengelak sebarang yang mungkin akan timbul pada masa akan datang, Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya : �Buatlah walimah walaupun hanya dengan seekor kambing.�
Unsur-unsur khurafat dalam persandingan:
a. Penggunaan beras kunyit pada upacara persandingan ialah bertujuan memberi semangat kepada pengantin berdasarkan kekuningan semangat padi. Jika ia ditabur dengan tujuan menambah semangat dan menghalau roh jahat, maka ia adalah syirik.
b. Penggunaan jampi mentera untuk menghalau hantu syaitan yang mungkin mengganggu majlis itu.
c. Berandam: Perbuatan andaman yang berbentuk "li tadlis" mengabui/merubah kecantikan yang sebenar adalah haram. Antaranya yang disebut oleh al-hadis: HR Muslim-Muslim dari Abdullah Ibn Mas'ud: "Allah melaknat wanita yang mencucuk tangan dan menaruh warna (tattoo) dan yang meminta berbuat demikian; wanita-wanita yang menghilangkan bulu kening di muka*, wanita yang mengikir gigi dan menjarangkannya supaya kelihatan cantik yang merubah kejadian Allah." (*pengecualian: membuang bulu yang berupa janggut atau misai atau side-burn.)
d. Berhias untuk dipamerkan (tabarruj): Berhias dengan tujuan untuk dipamerkan kepada orang ramai adalah dilarang. Firman Allah (maksudnya), "Janganlah kamu bertabarruj seperti kelakuan orang zaman jahiliah dahulu." (Al-Ahzab: 33).
e. Mas kahwin dan hantaran yang mahal: Inilah adalah sunah Rasul saw: "Wanita yang paling berkat ialah wanita yang paling murah hantarannya." (HR Ahmad, al-Hakim dan Baihaqi).
f. Majlis diselangi dengan nyanyian wanita atau tarian joget lambak, dangdut dan sebagainya, ia amat bertentangan dengan Islam, kaedah Usul Fiqh ada menegaskan bahawa �matlamat tidak menghalalkan cara�.

.Bagi yang masih jahil dan bersungguh-sungguh ingin meneruskan ajaran Hindu ini, kita hendaklah terus menerus menjelaskan dengan hikmah. Walimatul urus bukanlah suatu majlis untuk berpesta dan bersukaria tidak menentu, malah ia adalah satu bentuk ibadat diperintah Allah yang perlu diadakan dengan sebaik-baiknya mengikut anjuran agama.

Apabila mengadakan majlis kenduri kahwin jangan sampai berhutang sebaliknya buat mengikut kemampuan.
Tetapi bagi orang berada, tiada masalah untuk mengadakan walimah besar-besaran dengan syarat menepati dengan anjuran Islam, menjemput semua orang termasuk orang miskin supaya matlamat walimah tercapai, memupuk persefahaman dan perkenalan.
Alangkah sayangnya, jika majlis walimatul urus yang dirancang bukan sehari dua, malah berbulan-bulan dan mungkin juga bertahun-tahun, dengan para besan, penmgantin lelaki dan juga tetamu mengeluarkan wang yang bukan kecil jumlahnya, terpaksa meredah sungai dan lebuh raya bertujuan untuk menjemput sanak-saudara agar memeriahkan majlis berkenaan, tetapi ianya dianggap tidak mendapat pahala di sisi Allah SWT, kerana penganjurannya diselit dengan perkara-perkara yang tidak disukai dan dimurkai Allah.

Komen: Bab hutang ni tak boleh lari.. ramai yang demand nih.. sapa yang x demand sile hubungi 2 cents.. hehe
avatar
2 cents

Posts : 142
Join date : 2008-10-21
Age : 40
Location : Kedah

View user profile

Back to top Go down

Re: Isu perkahwinan

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum