bila isteri dah tak cantik

View previous topic View next topic Go down

Re: bila isteri dah tak cantik

Post  pidweez on Thu Nov 20, 2008 1:19 am

pidweez wrote:
ummi_chuya wrote:

PS (Pendapat Saya) : Penting di sini kita memahami erti perkahwinan.
Perkahwinan adalah bukan tempat kita untuk
berseronok-seronok dan jangan bertindak zalim dengan perbuatan kita.
Perkahwinan adalah sebahagian cara utk kita mencari keredhaan Allah. Dan
perkahwinan itu sebahagian dari Iman. Dan perkahwinan juga tempat kita di
uji. Maka, bersabarlah dan bertindak dengan bijak dengan penuh hikmah . Bagi
lelaki yg berfikir utk bertindak spt ini, fikirkanlah, btp besarnya
pengorbanan seorg isteri demi sebuah keluarga yg sempurna. Jadikanlah
kebaikkan seseorg isteri itu sbg hiasan untuk anda, tetapi jadikanlah
keburukkan seseorg isteri itu sbg t'jawab utk anda
memperbaikinya. ....InsyaAllah. ......

panjangnya!! (Tak baca lagi ni....ehehe)

cheers cheers cheers cheers cheers sokong...
avatar
pidweez

Posts : 140
Join date : 2008-11-09
Age : 35
Location : kCh

View user profile http://pidweez.multiply.com/

Back to top Go down

Aku dah renung lama dah ni

Post  syahrirtalib on Wed Nov 19, 2008 10:44 am

Ish, mintak jauh la aku dari perkara-perkara yang menyebabkan aku jadi macam lelaki dalam artikel Zura.
Pada pendapat aku, lalaki yang sebegini, agaknya masa muda dulu tak puas bercinta.
Yang keduanya dan yang paling penting, memang terang2 lelaki berkenaan kurang pendidikan agama.
avatar
syahrirtalib

Posts : 78
Join date : 2008-10-29
Age : 38
Location : Bandar Sunway

View user profile

Back to top Go down

Re: bila isteri dah tak cantik

Post  pidweez on Tue Nov 18, 2008 2:57 pm

ummi_chuya wrote:Untuk renungan dan perhatian isteri2 dan bakal isteri...
Buat Iktibar kita semua dan para suami / lelaki, renung2 kan lah.

Kengkawan Semua,

Saya ingin berkongsi pengalaman ini dengan semua kerana saya ingin puan2
tahu apa sebenarnya tersirat di dalam benak sesetengah suami dan bagaimana
dia melihat kita dari pandangan mata mereka. Walaupun mereka tidak pernah
komplen tentang perawakan kita tetapi di sudut hati mereka mereka menilai
secara diam2 dan membanding kita dengan perempuan lain.

Barangkali suami puan2 tidak begitu, tapi ini boleh jadi panduan. Saya
seorang isteri baru berusia 29 tahun dan mempunyai 3 orang anak, Perawakan
saya biasa sahaja, tidaklah hodoh, sedikit gempal setelah melahirkan 3 orang
anak. Saya berkerja sebagai seorang eksekutif dan suami saya berkerja biasa
saja.

Kebanyakan belanja rumah seperti ansuran rumah dan kereta, saya yang
menbayarnya demi suami yang mempunyai gaji tidak seberapa.

Suami saya bolehlah di katakan menarik jika dibandingkan saya, tinggi, putih
dan menarik minat ramai perempuan semasa bujangnya.

Saya mengabdi diri seluruhnya untuk rumah tangga, pagi sebelum pergi kerja
saya akan masak utk anak2, sarapan utk suami, saya memandu sendiri ke
pejabat dan setelah balik ke rumah pada petangnya sayalah yang menyediakan
segala keperluan rumahtangga.

Sepanjang perkahwinan suami tidak pernah komplen pasal perwatakkan saya.
Saya memakai tudung, dia nampak biasa saja,tetapi dia tidaklah sentiasa
tertarik kepada saya semasa di rumah seperti cuba mencium saya, memeluk atau
memegang saya,biasa shj kami akan bersama bila waktu malam apabila dia
perlukan saya.

Baru2 ini saya mendapat tahu dia mempunyai kekasih di tempat kerja sendiri.
Gadis tersebut bukanlah muda dari saya tetapi sudah berumur 30 tahun.. Saya
mendapat tahu juga yang suami saya sering ke rumah gadis tersebut semasa
waktu kerja. Hubungan yang terjalin nampaknya telah sampai ke tahap hubungan
seks.

Bila saya bersemuka dan bertanya kepadanya, pada mulanya dia
menafikan,tetapi setelah dikemukakan bukti dan sebagainya, baru dia mengaku.
Saya ingin tahu kenapa dia menjalin hubungan. Apa kurangnya saya, dia akhir
berterus terang mengatakan memang tiada apa yang kurang dengan saya, saya
menjaga makan minum, membantu kewangan, menguruskan
rumahtangga dengan baik tetapi saya hanyalah setakat itu shj tiada
rangsanngan lagi bila melihat saya.

Baginya, dia kadangkala ingin bersama wanita yang di lihat cantik,menarik
minat lelaki lain dan bila berjalan sama menimbulkan cemburu pada lelaki
lain.Dia dengan berani memberitahu saya bahawa teman wanitanya mempunyai
kuku yang cantik, perut yang nipis, bau yang sedap, fashion yang menarik.

Sedangkan saya menurutnya walaupun tidak hodoh tetapi hanyalah wanita yang
sangat biasa saja,kuku saya pendek dan kadang2 rosak kerana memasak, rambut
pulak kadang2 berbau bila balik kerja kerana bertudung sepanjang hari, Perut
saya pula tebal, tidak menarik di rumah bila hanya bert-shirt dan berkain
batik.

Hari2 melihat saya dia merasa tiada apa yang dibanggakan tentang saya,
bercakap di rumah pula hanyalah tertumpu pasal rumah, anak2.Tiada topik
menarik separti teman wanitanya yg boleh bercakap pasal politik,carreer,
mempunyai taste yang tinggi dan dapat membantu dia mengenali dunia yang baru
mengaenai fashion, korporat, jadi dia merasakan
seperti lelaki yang berjaya bila bersama wanita tersebut.

Memang saya akur tentang perawakan saya kerana pertama memang saya di
lahirkan begini, kedua saya terlalu sibuk untuk membelek diri sendiri,
ketiga saya tidak mempunyai cukup wang untuk berbelanja sepenuhnya untuk
kecantikan.

Begitulah hati budi lelaki sebenarnya walau bagaimanapun kita menjaga dia
tetapi dia masih mementingkan fizikal jauh di sudut hati ingin bersama
wanita menarik yang boleh menbuat dia berasa bangga.

Saya telah pun berpisah dengan suami sekarang tetapi sy tidaklah duduk
meratap tetapi menghadiri slimming session dan membelanjakan duit separuh
untuk kecantikan bukan untk lelaki tetapi untuk kepuasan sendiri, biarlah
saya pendek dan sedikit tembam tetapi saya berazam untuk menjaga kebersihan
dan kelihatan menarik.

PS (Pendapat Saya) : Penting di sini kita memahami erti perkahwinan.
Perkahwinan adalah bukan tempat kita untuk
berseronok-seronok dan jangan bertindak zalim dengan perbuatan kita.
Perkahwinan adalah sebahagian cara utk kita mencari keredhaan Allah. Dan
perkahwinan itu sebahagian dari Iman. Dan perkahwinan juga tempat kita di
uji. Maka, bersabarlah dan bertindak dengan bijak dengan penuh hikmah . Bagi
lelaki yg berfikir utk bertindak spt ini, fikirkanlah, btp besarnya
pengorbanan seorg isteri demi sebuah keluarga yg sempurna. Jadikanlah
kebaikkan seseorg isteri itu sbg hiasan untuk anda, tetapi jadikanlah
keburukkan seseorg isteri itu sbg t'jawab utk anda
memperbaikinya. ....InsyaAllah. ......

panjangnya!! (Tak baca lagi ni....ehehe)
avatar
pidweez

Posts : 140
Join date : 2008-11-09
Age : 35
Location : kCh

View user profile http://pidweez.multiply.com/

Back to top Go down

bila isteri dah tak cantik

Post  ummi_chuya on Tue Nov 18, 2008 2:42 pm

Untuk renungan dan perhatian isteri2 dan bakal isteri...
Buat Iktibar kita semua dan para suami / lelaki, renung2 kan lah.

Kengkawan Semua,

Saya ingin berkongsi pengalaman ini dengan semua kerana saya ingin puan2
tahu apa sebenarnya tersirat di dalam benak sesetengah suami dan bagaimana
dia melihat kita dari pandangan mata mereka. Walaupun mereka tidak pernah
komplen tentang perawakan kita tetapi di sudut hati mereka mereka menilai
secara diam2 dan membanding kita dengan perempuan lain.

Barangkali suami puan2 tidak begitu, tapi ini boleh jadi panduan. Saya
seorang isteri baru berusia 29 tahun dan mempunyai 3 orang anak, Perawakan
saya biasa sahaja, tidaklah hodoh, sedikit gempal setelah melahirkan 3 orang
anak. Saya berkerja sebagai seorang eksekutif dan suami saya berkerja biasa
saja.

Kebanyakan belanja rumah seperti ansuran rumah dan kereta, saya yang
menbayarnya demi suami yang mempunyai gaji tidak seberapa.

Suami saya bolehlah di katakan menarik jika dibandingkan saya, tinggi, putih
dan menarik minat ramai perempuan semasa bujangnya.

Saya mengabdi diri seluruhnya untuk rumah tangga, pagi sebelum pergi kerja
saya akan masak utk anak2, sarapan utk suami, saya memandu sendiri ke
pejabat dan setelah balik ke rumah pada petangnya sayalah yang menyediakan
segala keperluan rumahtangga.

Sepanjang perkahwinan suami tidak pernah komplen pasal perwatakkan saya.
Saya memakai tudung, dia nampak biasa saja,tetapi dia tidaklah sentiasa
tertarik kepada saya semasa di rumah seperti cuba mencium saya, memeluk atau
memegang saya,biasa shj kami akan bersama bila waktu malam apabila dia
perlukan saya.

Baru2 ini saya mendapat tahu dia mempunyai kekasih di tempat kerja sendiri.
Gadis tersebut bukanlah muda dari saya tetapi sudah berumur 30 tahun.. Saya
mendapat tahu juga yang suami saya sering ke rumah gadis tersebut semasa
waktu kerja. Hubungan yang terjalin nampaknya telah sampai ke tahap hubungan
seks.

Bila saya bersemuka dan bertanya kepadanya, pada mulanya dia
menafikan,tetapi setelah dikemukakan bukti dan sebagainya, baru dia mengaku.
Saya ingin tahu kenapa dia menjalin hubungan. Apa kurangnya saya, dia akhir
berterus terang mengatakan memang tiada apa yang kurang dengan saya, saya
menjaga makan minum, membantu kewangan, menguruskan
rumahtangga dengan baik tetapi saya hanyalah setakat itu shj tiada
rangsanngan lagi bila melihat saya.

Baginya, dia kadangkala ingin bersama wanita yang di lihat cantik,menarik
minat lelaki lain dan bila berjalan sama menimbulkan cemburu pada lelaki
lain.Dia dengan berani memberitahu saya bahawa teman wanitanya mempunyai
kuku yang cantik, perut yang nipis, bau yang sedap, fashion yang menarik.

Sedangkan saya menurutnya walaupun tidak hodoh tetapi hanyalah wanita yang
sangat biasa saja,kuku saya pendek dan kadang2 rosak kerana memasak, rambut
pulak kadang2 berbau bila balik kerja kerana bertudung sepanjang hari, Perut
saya pula tebal, tidak menarik di rumah bila hanya bert-shirt dan berkain
batik.

Hari2 melihat saya dia merasa tiada apa yang dibanggakan tentang saya,
bercakap di rumah pula hanyalah tertumpu pasal rumah, anak2.Tiada topik
menarik separti teman wanitanya yg boleh bercakap pasal politik,carreer,
mempunyai taste yang tinggi dan dapat membantu dia mengenali dunia yang baru
mengaenai fashion, korporat, jadi dia merasakan
seperti lelaki yang berjaya bila bersama wanita tersebut.

Memang saya akur tentang perawakan saya kerana pertama memang saya di
lahirkan begini, kedua saya terlalu sibuk untuk membelek diri sendiri,
ketiga saya tidak mempunyai cukup wang untuk berbelanja sepenuhnya untuk
kecantikan.

Begitulah hati budi lelaki sebenarnya walau bagaimanapun kita menjaga dia
tetapi dia masih mementingkan fizikal jauh di sudut hati ingin bersama
wanita menarik yang boleh menbuat dia berasa bangga.

Saya telah pun berpisah dengan suami sekarang tetapi sy tidaklah duduk
meratap tetapi menghadiri slimming session dan membelanjakan duit separuh
untuk kecantikan bukan untk lelaki tetapi untuk kepuasan sendiri, biarlah
saya pendek dan sedikit tembam tetapi saya berazam untuk menjaga kebersihan
dan kelihatan menarik.

PS (Pendapat Saya) : Penting di sini kita memahami erti perkahwinan.
Perkahwinan adalah bukan tempat kita untuk
berseronok-seronok dan jangan bertindak zalim dengan perbuatan kita.
Perkahwinan adalah sebahagian cara utk kita mencari keredhaan Allah. Dan
perkahwinan itu sebahagian dari Iman. Dan perkahwinan juga tempat kita di
uji. Maka, bersabarlah dan bertindak dengan bijak dengan penuh hikmah . Bagi
lelaki yg berfikir utk bertindak spt ini, fikirkanlah, btp besarnya
pengorbanan seorg isteri demi sebuah keluarga yg sempurna. Jadikanlah
kebaikkan seseorg isteri itu sbg hiasan untuk anda, tetapi jadikanlah
keburukkan seseorg isteri itu sbg t'jawab utk anda
memperbaikinya. ....InsyaAllah. ......
avatar
ummi_chuya

Posts : 46
Join date : 2008-11-16
Age : 38
Location : Kerteh, Kemaman Ghanu

View user profile

Back to top Go down

Re: bila isteri dah tak cantik

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum